5 tipov ako pracovať z domu

Práca z domu na plný úväzok alebo popri zamestnaní má svoje špecifiká. Na rozdiel od práce v kancelárii alebo výrobni vám nikto nebude o deviatej volať, prečo ste neprišli. Tiež sa nikto nebude starať, ak si urobíte deň – dva voľna. To sa však môže neskôr prejaviť na výsledku vašej práce. Nemusíte ju stihnúť dokončiť v termíne alebo jej kvalita bude nízka. Preto, aj keď nad vami nestojí nikto, aby vás kontroloval, je dobré mať niekoľko železných zvykov. Ak ich budete dodržiavať, tak sa vám nemôže stať, že presedíte celé dni pred televízorom alebo na káve, namiesto toho, aby ste robili svoju robotu.

  1. Pravidelnosť

Chcete sa vyhnúť pevnému pracovnému času a to posledné, čím ho chcete nahradiť, je pevný pracovný čas. Návyk je však návyk. Sami zistíte, že čas vyhradený na prácu zabezpečí, aby bola práca hotová načas. Výhodou ale je, že vaša pracovná doba môže byť napríklad poobedná alebo nočná. Aj tu si ale dávajte pozor, lebo ak komunikujete s ľuďmi, tak väčšina predsa len pracuje cez deň. Samozrejme, že niekedy môžete prácu aj vynechať, ale časom uvidíte, že ak si svoju dennú kvótu neodrobíte, tak budete mať pocit, že vám niečo chýba.

  1. Nájdite si doma pracovné prostredie

Nie, gauč nie je správne miesto, vďaka ktorému budete produktívnejší. A ani vybavovať maily z postele, nie je správny prístup. Jednoznačne je dôležité, aby ste si vytvorili aspoň pracovný kút, keď už nie miestnosť, ktorý bude nahrádzať pracovisko. Znova niečo, čo funguje na báze podvedomia. Keď budete sedieť na svojom pracovnom mieste, tak budete pracovať. Malo by byť tiché, osvetlené a pohodlné.

  1. Vytvorte si termíny

Veľmi dôležitou súčasťou práce z domu je sebamanažovanie. To znamená, že aj keď vám šéf nepovie, že chce mať niečo do zajtra na stole, tak nemáte nekonečne veľa času. Aj zadávateľ, pre ktorého robíte, má nejaké predstavy o časovom horizonte. Preto, ak sa vám nepodarí plánovať a dodržovať termíny, veľmi rýchlo stratíte objednávky aj do budúcnosti. Len málokto dvakrát pracuje s človekom, na ktorého sa nedá spoľahnúť. Tu pomáha aj pravidelnosť spomínaná v bode jeden.

  1. Pochváľte sa za svoju prácu

Nemáte nadriadeného, ktorý by vám vytýkal chyby, no nemáte ani nadriadeného, ktorý by vás pochválil za dobre odvedenú prácu. Neznamená to, že sa za každý odrobený deň máte odmeniť dovolenkou, no malá drobnosť po dokončení nejakej ťažkej úlohy, nezaškodí. Vašou odmenou môže byť napríklad aj vaňa teplej vody na konci dňa.

  1. Udržiavajte sociálne kontakty

Keď pracujete z domu, znamená to, že ste stále doma. To sa môže negatívne prejaviť na vašich sociálnych kontaktoch, lebo už nie ste súčasťou pracovného kolektívu. Preto je dobré, aby ste si našli nejakú aktivitu, ktorá bude vyslovene kolektívna. Môže ísť o nejaký typ športu, klubu alebo krúžku. Dôležité je, aby ste sa aspoň raz za týždeň pravidelne dostali z domu a komunikovali aj s ľuďmi mimo vašej rodiny. Okrem iného to môže priniesť veľa nových nápadov.

 

FOTO Allianc / Dollar Photo Club